Det här är en arkivsida från barniuppsala.se

Intervju – Gustav träffar Mora Träsk

Mora Träsk uppträder på Fyrishov och i Rodengymnasiets Aula (dekorativ bild)

På bilden: Andreas Nylund (crew), Tom Sannemüller (crew), Leif Walter (sång), Felix André (gitarr) & Tobias Lundström (crew)
Foto: Mora Träsk

Gustav träffar Mora Träsk

Det hela började med att jag skrev en evenemangspost om att Mora Träsk skulle komma till Fyrishov för spelning den 28 oktober 2018. Jag mailade först till Fyrishov om Initcia, som driver både Barn i Uppsala och Gratis Uppsala, fick använda deras bild av Mora Träsk i min post. Min kollega Annica erbjöd sig att e-posta Mora Träsk direkt och frågade mig om hon skulle be om en intervju på samma gång. “Varför inte, det vore kul”, var mitt svar.

Annica bifogade sitt telefonnummer i mejlet hon skickade och redan dagen efter ringde telefonen och Leif Walter från Mora Träsk fanns på tråden. Bildfrågan avklarad kom de fram till att jag skulle ringa upp Leif för en telefonintervju. Positivt stressad och upp-i-hejsan för att jag inte i det läget hade skrivit ner några frågor, satte vi oss och skrev ihop material och frågor som vi dubbelkontrollerade och Annica hjälpte till att repeterade in så att jag skulle känna mig varmare om fötterna inför intervjun. Under tidig eftermiddag ringde jag sedan upp Leif. Jag var nervös för att jag visste mycket väl vilken kändis det här var.  

“Efter nästan 50 år inom musiken har ni haft mer än 5000 (6000) spelningar, har sålt över en miljon album och en halv miljon videos. Ni är aktiva i hög utsträckning än idag, varifrån kommer all denna energi och entusiasm ifrån?”

“Det är fortfarande roligt att sprida kunskap med rörelse till barn och att göra folk glada”, säger Leif. Idén med att framföra musik för barn började med att han under sin tid som lågstadielärare i Gävle tyckte att 80 minuters-lektionerna var för seglivade för barnen och för honom själv, så när 40 minuter av lektionen hade gått så brukade han och barnen varva ned med sånglekar.

Sånglekarna förknippades snabbt med rörelser för inlärningens skull, i syfte att kroppen skulle öppna upp nya synapser. “Det ska förstås vara roligt! Med ett lustfyllt inlärande. En rolig vision!” flikar Leif in.

När läsåret sen kom till sitt slut samlade Leif ihop materialet från sina lektioner för att med Mora Träsk spela in sitt första barnalbum år 1980.

“Flera av era sånger har varit mångas barndomsfavoriter och åtskilliga vuxna kommer ihåg era texter än idag. Kan du berätta om processen för hur en sång blir till?”

Till en början så körde de traditionellt material, “Klappa händerna” med flera, som de sedan modifierade, till exempel att klappa händerna hela tiden istället för bara då och då. Efter ett tag tog låtarna slut och då fick de helt enkelt komma med eget material.

“Har ni någon testpublik, i form av familj, vänner etc. som ni spelar nya låtar inför innan ni framför dem på spelningarna?”

Nya låtar testas direkt inför publik och bandet kollar av reaktionen hos publiken. Det finns ingen förpublik som bandet spelar sina nya låtar inför i förväg.

“Hur ofta har ni spelningar? Vad är det bästa med att turnera?”

Leif säger att de hinner med cirka 8-9 turnéer per termin, med två spelningar per dag. Allt som allt hinner de med cirka 62-70 spelningar per termin. Mora Träsk turnerar hela vägen från Luleå till Trelleborg. Leif säger att det bästa med att turnera är att man får leka på jobbet. De brukar ofta uppträda på skolor och gymnasium och ofta blir eleverna alldeles till sig när Mora Träsk kommer till skolan för att uppträda.

“Känns det någonsin tungt och isåfall, hur överkommer ni det?”

Det känns inte tungt i nuläget. Bandet är ute på turné cirka 17 helger per år och han tycker att det är ett lugnt tempo. Leif fyller 70 år i mars (2019) och brukar under året ha möjlighet till ledighet i tre månader i sträck. “Så du behöver inte tycka synd om mig.”, säger Leif och skrattar.

“Hinner ni se något av städerna ni besöker?”

Leif säger att de inte hinner besöka själva städerna där de har spelningarna, men å andra sidan så har de oftast redan varit i städerna ett flertal gånger innan. Det finns inget större behov av att besöka dem. Då och då hinner bandet kanske med någon restaurang om de känner för det.

Om Walter ska besöka någonting så gör han gärna det på semestern. Då åker han på “småvägar” som E18, E16, E20 med flera. Från punkt A till B, gärna så fort som möjligt.

“Du turnerar nuförtiden med Ingmar och Felix André. Vem tar du med dig den här gången till Uppsala och Norrtälje?”

Leif säger att det blir Ingmar. Ingmar tar alla spelningar från Norrköping och norrut. Hans son Felix tar spelningarna från Norrköping och söderut, då han bor i Jönköping.

“Är det någon skillnad på att turnera med far eller son?”

Felix är mera insatt i media och teknik. Ingmar är 56 år och mera jämnårig med Walter. Alla hjälper till och det är ett bra team. De kommer bra överens och det pratas mycket, om vilka ämnen som helst förutom om Döden. Det är helst trevliga ämnen de brukar ta upp.

“Hur brukar vardagen se för din del och hur landar man efter att ha varit ute efter en helg?”

På måndag är det alltid vila, då görs det inte många knop. Leif tycker om att cykla, simma, vandra i naturen. Han lägger betoning på hur viktigt det är att hålla sig i form. “I naturen finns det mycket att göra. Det är bra rekreation!”.

“Har du något roligt minne från en spelning i Uppsala eller något annat roligt minne som du vill dela med dig av?”

Leif tänker efter en stund. Han berättar om stället Barowiak, ett gammalt trähus (där nutida klubben Birger Jarl håller hus) som hade familjeföreställningar och höll i spelningar. Spelningarna där anordnades av Anders Folke som tidigare ansvarat för Musikforum (som då höll hus i gamla Kappfabriken) och var en viktig del av den svenska proggrörelsen under 1970-talet. Mora Träsk som bildades år 1971 var ursprungligen ett proggband. De var samtida med band som Gudibrallan, Samla Mammas Manna med flera och spelningarna på Barowiak tidigt i karriären var en speciellt minne.

Mora Träsk byter riktning

Mora Träsk bytte senare inriktning för att vara lämpade för en bredare publik och för att få fler spelningar i och runt Gävle, som på bibliotek, familjeföreställningar med mera. Året var cirka 1978 som Leif refererar tillbaka till. Han berättar att det gick sådär med deras musikkarriär. Alla hade jobb som bandmedlemmarna så småningom gick tillbaka till.

År 1980 gjordes ett nytt försök med musikkarriären. Då spelade de in skivan “Kaviar, sånglekar & tigerjakt”, där en av deras största hit “Tigerjakten” finns med på skivan. Albumet släpptes året efter och det blev startskottet på deras nya karriär. Perioden 1980-1983 var väldigt intensiva år med fullspäckat schema med spelningar och TV-framträdanden. Just under år 1982 exploderade det för Mora Träsks del med succé med program i SVT med två miljoner TV-tittare.

Anledningen till deras framgång var att det var något nydanande som bandet gjorde. Det var ingen som tidigare hade gjort rockversioner av visor och barnsånger, och samtidigt var det ändå rockmusik som föräldrarna gillar, förklarar Leif.

“För att en barnakt ska vara bra, så ska den appellera till föräldrarna. Ta ‘Fem myror (är fler än fyra elefanter)’ som exempel!”, säger Leif.

Leif nämner även att på senare år har det blivit ett uppsving för deras karriär. De som växte upp med Mora Träsk under 80-talet har nu egna barn och det är den publiken som kommer och tittar på spelningarna idag. “Man kan säga att det går runt!”.

“Till sist, den 28 oktober besöker ni både Uppsala och Norrtälje. Har du någon hälsning som ni vill framföra till publiken här?”

“Det ska bli roligt! Det ska bli kul att komma igen till Uppsala och vi har varit där flera gånger. Det är en fin tradition att komma till Uppsala för att ge en spelning”, avslutar Leif.

 

Kuriosa: Telefonintervjun tog ca 29 minuter.

2018-10-18 av Gustav Ljung

 


Mora Träsk.se | Mora Träsk på YouTube |  Mora Träsk på Fyrishov | Mora Träsk på Rodengymnasiet | Tips: Intervju – Gustav träffar Gåspennan
(Externa länkar öppnas i nytt fönster/flik.)

Berätta om det här!